Carolineskolens unikke fag
Carolineskolen tilbyder som den eneste skole i Danmark to helt særlige fag: Jødisk fag og moderne hebraisk (ivrit). Her på siden kan du læse lidt om, hvordan fagene indgår i skemaet og i årets gang på skolen.
Jødisk fag
Jødisk fag giver børnene mulighed for at opleve de jødiske traditioner sammen, efter ugens og årets rytme. Eleverne får samtidig gennem undervisningen opbygget en bred praktisk og teoretisk viden om jødiske emner. De får således i faget opbygget en godt fyldt ’værktøjskasse’, så de er rustet til at vælge deres egen form for jødedom og jødisk liv senere i livet.
I jødisk fag og på skolen generelt, bliver der vist respekt for alle retninger og udfoldelser af jødedommen.
Vi lægger vægt på at klæde eleverne godt på i forhold til dannelse af egen identitet, samt til deres særlige position som minoritet i Danmark. Vi lærer dem at bruge metoder og færdigheder, der knytter sig til jødisk kultur og erfaring, bl.a. argumentation, kritisk stillingtagen, nuancering, humor og selvironi, så de både kan tale deres egen og andres sag.
Alt i alt ønsker vi at give børnene et stærkt ståsted, så de som voksne både tager aktiv del i det omgivende samfund og samtidig har lyst til at bevare deres vigtige plads i det jødiske fællesskab.
Jødisk fag læres efter alder
Undervisningen i jødisk fag er tilrettelagt efter børnene alder:
I de små klasser (0.-3.) er der fokus på, at eleverne oplever de praktiske aspekter af jødisk tradition med alle sanser. Så her smager, rører, føler, tegner, synger og laver de kreative arbejder knyttet til det jødiske årshjul. Bl.a. fremstiller de en shabbatbog til sig selv. De lærer også bibelhistorierne at kende, og vi taler om de etiske aspekter på elevernes niveau. Hvad vil det fx sige at være en god ven?
Fra 4.-6. klasse er undervisningen mere emneorienteret, og vi arbejder med større begreber, fx offer eller bøn. Vi går både til emnerne ud fra en jødisk og en tværreligiøs vinkel for at få øje på ligheder og forskelle. Vi dykker ned i værdierne bag hver helligdag – igen afstemt efter elevernes alder. Fx kan det handle om at hjælpe andre, hvor de laver de en lille logbog over gode ting, de har gjort over for en kammerat i klassen, familien, samfundet eller derhjemme.
I de ældste klasser (7.-9.) tænker vi ofte jødisk fag sammen med samfundsfag og historie, idet vil lægger særlig vægt på de historiske og etiske aspekter af jødedommen og trækker perspektiver til det omgivende samfund og dets aktuelle debatter, fx aktiv-passiv dødshjælp og omskæring. I arbejdet med de jødiske helligdage taler vi om værdier på en måde, der trækker paralleller til andre religioners værdisæt.
Jødisk fag er eksamensfag ved afslutningen af 9. klasse.
Se læseplan for jødisk fag (pdf)
Se læseplan for ivrit (moderne hebraisk) (pdf)
Jødisk fag på skemaet
0.-2. klasse: 4 lektioner om ugen plus en shabbat-time, hvor vi tænder lys, laver kiddush med saft og nybagt challah, synger og leger
3.-4. klasse: 4 lektioner om ugen plus en shabbat-time, hvor vi taler om ugens afsnit, tænder lys, laver kiddush med saft og nybagt challah, synger og leger
5-.7: klasse: 3 lektioner om ugen.
8.-9. klasse: 2 lektioner om ugen.
Tværfagligt
Ud over de lektioner i jødisk fag, der er fast på skemaet, integrerer lærerne jødiske elementer naturligt i andre fag, hvor det er relevant - fx bestemt af emnet eller tiden på året. Det kan f.eks. være emnet kulturer og subkulturer i samfundsfag, Jødiske- forfattere og fortællinger i danskfaget , eller beregning af pyramidebyggeri i en matematiktime.
Ivrit (moderne hebraisk)
Ivrit-undervisningen er en integreret del af jødisk fag fra 0.-4. klasse, hvor eleverne bliver fortrolige med det hebraiske alfabet, lærer at læse hebraisk og bliver introduceret til basisord fra ivrit og fra fra det jødiske årshjuls religiøse traditioner.
Fra 5.-9. klasse er ivrit et selvstændigt sprogfag med tre lektioner om ugen. Ivrit afsluttes med en eksamen i 9. klasse. Målet er at give eleverne sproglige færdigheder og en forståelse for sproget som både kulturbærende og integreret i det jødiske årshjul.