​De praktisk-musiske fag

Carolineskolens kreative muskler

I skoleverdenen er der de senere år kommet større fokus på de praktiske, musiske og kreative fag. Det hilser vi velkommen på Carolineskolen, hvor vi ønsker at give eleverne plads og lyst til at folde alle deres åbenlyse og skjulte talenter ud, så de kan berige sig selv og verden med det hele.

Derfor prioriterer vi de såkaldt praktisk-musiske fag højt. Gennem disse fag kan børnene udforske nye sider af sig selv, opdage egne evner og se muligheder, som både giver dem værdifulde succesoplevelser og åbner for faglig og personlig udvikling på kort og lang sigt.

Her kan du læse om undervisningen i de praktisk-musiske fag på de forskellige klassetrin. 

Idræt

Alle elever har en dobbeltlektion idræt hver uge. Her prøver eleverne kræfter med kroppen, idrætskultur og bevægelse i trivsel perspektiv. ​De forskellige kompetencemål vil altid blive bakket op af teori. ​

Idræt og bevægelse er også på skemaet i andre fag, hvor lærerne kombinerer deres fag med fysisk aktivitet, når det giver mening, fx i matematik, naturfag m.v.

​Skolen har årligt 1 – 2 idrætsdage hvor bevægelse er i fokus.

Musik

Alle elever fra 0. – 3. klasse har hver uge 2 lektioner med musik. Vi synger, spiller og danser sammen.

​I 4. – 6. klasse er musik ikke fast på skemaet. I stedet inddrager vi musikken i relevante projekter i historie, dansk, idræt, jødisk fag og i sprogfagene. Det sker i praksis ved at koble musikken på de projekter, hvor der er en naturlig sammenhæng, fx rapmusik i danskundervisningen og Bob Dylan i engelsktimerne.

Udover skolens egen undervisning genlyder musikken på alle etager. Skolen har sine egne bands og kor, børnene kan gå på musikskole om eftermiddagen, og også skolens egne traditioner og de jødiske højtider er fyldt med glade toner. Vi afholder bl.a. musikdage, og 5. klasse og 7. klasse laver purim- og chanukkaforestilling, hvor de selv komponerer, synger og spiller.​

Billedkunst

Alle elever fra 1. – 3. klasse har ugentligt 2 lektioner i billedkunst. Her får de mulighed for at eksperimentere og udtrykke sig gennem billeder og andre kreationer.

I 4. – 6. klasse er billedkunst ikke fast på skemaet. I stedet inddrager vi billedkunst i dansk og i jødisk fag, hvor eleverne skal anvende og udvikle de kompetencer de har opbygget

​Billedkunst indgår desuden i en række af de arrangementer, som skole afholder i løbet af året. Her arbejder eleverne blandt andet med at udsmykke, digital produktion mv.

I 7. - 8. klasse har eleverne igen faget billedkunst skemalagt to lektioner om ugen og afslutter med folkeskolens afgangsprøve i billedkunst. (Dette er en obligatorisk prøve efter 8. kl.)

Håndværk og design

Faget håndværk og design tilbydes primært til de mellemste årgange. Alle elever fra 4.- 6. klasse har således 10 fagdage om året, hvor der er tid til fordybelse i faget håndværk og design.
Eleverne får i disse dage mulighed for at arbejde med og forarbejde forskellige materialer og anvende værktøj og diverse redskaber.
Derudover arbejder vi også med håndværk og design i forbindelse med skoleforestillingerne i 6. og 7. klasse, hvor eleverne er med til at designe og producere scenografi, kulisser, kostumer, lys og lyd.

Madkundskab

Madkundskab tilbydes eleverne i 5. -6- klasse.

På 5.-6. klassetrin er årets madkundskabslektioner samlet i 2 x 1 intensive uger, hvor eleverne arbejder i skolens køkken både med at producere mad til børnehaven / vuggestuen og også andre faglige tilgange til mad. I køkkenet prøver eleverne kræfter med både planlægning, indkøb, madlavning, hygiejne og madteori.

"Helligdagene er rigtig hyggelige. Til Chanukah synger vi for eksempel Chanukah-sange. Vi samles også en gang om måneden alle sammen og synger jødiske sange til Sabbat."

"Jeg elsker mit arbejde, fordi børn er dejlige, åbne, umiddelbare, nysgerrige, kærlige og udfordrende, og alt det får jeg lidt af, hver dag jeg går på arbejde!"

"Det bedste ved Carolineskolen er at man har så mange venner. Man har nogle venner fra 5. klasse og fra 9. klasse."

"Jeg føler mig beriget som menneske efter at have mødt Carolineskolen og dens omsorgsfulde kollegaer, børn og forældre. Her er det særligt – på den fantastiske måde!"