Carolineskolens trivselspolitik
Målsætning
Carolineskolen ønsker at skabe øget trivsel og trygge fællesskaber for den enkelte og på tværs af hele skolen.
Vi har fokus på fælles aktiviteter både for den enkelte klasse og på tværs af klasserne samt fokus på ejerskab og motivation hos den enkelte.
Nedenstående er et målrettet forsøg på at skabe fællesskab, trivsel og sammenhold på tværs af store og små elever på Carolineskolen.
Eksempler på trivselsarbejde
Generelt:
·Vi starter hvert skoleår med fokus på en god start.
·Vi fejrer skolens fødselsdag med en fest. Elevrådet er med i beslutningsprocessen omkring indhold i denne begivenhed.
·Vi har fælles motionsdag, hvor hele skolen deltager.
·Vi deltager fælles i det årlige Rynkebyløb
·fælles koncerter på tværs af alle klasser, samt koncert på plejehjemmet med Carolineskolens musiklinjen
·Vi har Carolineskolens festival, hvor eleverne i klasserne og på tværs af hele skolen forbereder div. udstillinger, indslag og musikalsk koncert.
Indskolingens aktiviteter
skolen i skoven
0 kl. venner (4. kl.)
Løb og læs – fælles samlinger omkring læste sider.
Fælles faglige forløb på tværs.
Fælles shabat og havdallah
Fælles legedage, hvor eleverne leger udvalgte lege i voksenstyrede organisering.
Ugentlig fælles morgensang
Mellemtrinets aktiviteter
Purimstykke
lejrskoletur på tværs af klasser
flere tværfaglige projekter på tværs af klasserne
samarbejde omkring læsning – fejre læste bøger
problembaserede projekter på tværs af klasser samt interessefællesskabet
Udskolingens aktiviteter
Channukahstykke:( 7 kl )
fælles faglige ture på tværs af klasserne.
Lejrskoleture til Israel og Prag på tværs af klasserne
Prom -fest for alle
Thanksgiving fejring på Engelsk.
Faste traditioner:
Vi har faste traditioner bl.a. i forbindelse med de jødiske helligdage, som gennem en klasse - og skoleproces skal være med til at skabe fællesskab.
Alle samles til fælles Havdallah/ morgensang
pynter deres klasse og fælles rum i forbindelse med helligdagene.Dette arbejde er på tværs af klasserne.
chessed arbejde :
0.-1.klasse:
Fokus på gode-venner.
2. klasse:
Sælger lodder i forbindelse med Børnehjælpsdag, - pengene går til et defineret projekt (kræftramte børn) Desuden får klassen selv et beløb som tilskud til deres lejrskole i 3.kl.
3.klasse:
Tager på plejehjemmet + pynter plejehjemmets sukkah.
4.klasse:
Er hjælpevenner for eleverne i 0.klasse
Pynter synagogens sukkah
6. klasse:
Misloach Manot til plejehjemmet
Praktisk arbejde i forbindelse med Pesach,- borddækning+ madlavning
7.klasse:
Hjælper med praktiske opgaver i forhold til forskellige arrangementer på skolens område, - får samtidig lidt hjælp til Israelsturen.
Tager til plejehjemmet med Rosh Hashanah-blomster/chokolade
8.klasse:
Deltager i Jom Hashoah + står for arrangement i stedet for Theresienstadt foreningen.
9.klasse:
Integrerer chessedprojekter i israelsturen, - pakker mad til de fattige i Israel mm.
Frikvartererne.
Vi ønsker at sætter rammerne for at alle frikvarterer er trygge for alle.
Vi har 2 gårdvagter på 10 frikvarter samt en AKT vejleder som har fokus på de udsatte børn.
Vi har 3 gårdvagter på 12 frikvarteret: 2 SFO-personale + 1 lærer samt en AKT vejleder som har fokus på de udsatte børn.
Vi har faste møder mellem AKT lærer og gårdvagterne, så problemstillinger kan diskuteres.
Vi vil i foråret facilitere at en elevgruppe vil stå for igangsættelse af frikvarterslege.
Specielt for indskolingen i forhold til overgange i hverdagen.
·Vi har faste strukturer i indskolingen ved skoledagens start, så eleverne kender dagens plan.
·Vores gårdvagter er kendte for eleverne
·Vi har SFO personale der ”afhenter” eleverne ved endt skoledag og fortæller om planen for eftermiddagen.
Vores blik for vores udsatte elever.
·Vi har ekstra AKT bemanding i frikvartererne som kender de udsatte børn
·Vi har månedlige møder for klasseteamene der har udfordrede / udsatte børn
·AKT-læreren briefer hele lærergruppen, hvis der er særlige tiltag ift. elever som alle skal tage ansvar for.
·AKT- læreren har møder med SFO-personalet, hvilket skal være med til at sætte den samlede indsats samt udvikling af indsatsen på dagsorden.
Trivsel i lærergruppen
·Vi har APV og trivselsundersøgelse.
·Ledelsen evaluerer med TR og AMR på disse undersøgelser.
·AMR og TR faciliterer møder både med og uden ledelsen i lærergruppen med særlig fokus på medarbejdertrivslen.
·Ledelsen holder 2:1 samtaler med alle medarbejdere 2 gang årligt eller efter behov.
Elevernes stemme og medbestemmelse:
Se under elevmedbestemmelse
Forældresamarbejde i trivselsarbejdet.
Vi har stort fokus på at italesætte vigtigheden af forældrefællesskabet ved skolestart.
Vi italesætter retningslinjer ift. hvordan man faciliterer et godt klassefællesskab ifb. børnefødselsdage, privatfester osv. samt italesætter gode vaner for konflikthåndtering mellem elever og samarbejde ml forældre.
Vi har trivselsundersøgelser for både forældre, elever og ansatte hvert andet.
Ledelsen evaluerer på dette sammen med TR og AMR.Bestyrelsen informeres. Alle informeres om evalueringen og tiltag i den forbindelse