Undervisningsmål, årsplaner og test
Undervisningsmål for fagene
Carolineskolen følger undervisningsministeriet fastsatte fælles mål for alle fag.
Undervisningsmål for unikke Caroline-fag
Da Carolineskolen er den eneste skole i Danmark, som underviser i jødisk fag og moderne hebraisk (ivrit), findes der ikke nationale mål for disse to fag. Derfor har skolen selv udarbejdet undervisningsmålene, som er godkendt af skolens bestyrelse.
Se læseplan for jødisk fag (pdf)
Se læseplan for ivrit (moderne hebraisk) (pdf)
Årsplaner
Ved skoleårets start udarbejder udarbejder lærerne årsplaner for alle fag. En årsplan beskriver fagets undervisningsmål, aktiviteter og evalueringer for det aktuelle skoleår.
Årsplanerne ligger på skolens intra, så både forældre og elever kan følge med i, hvad der skal ske i de enkelte fag.
Skolens ledelse følger op på, at årsplanerne udarbejdes i tråd med Undervisningsministeriets Fælles Mål. Ledelsen deltager også i lærernes klasseteammøder, hvor årsplaner, mål og elevevaluering er på dagsordenen.
Evalueringer og test
Klassens lærere mødes to gang om året inden skole-hjem-samtalerne til en grundig drøftelse af elevernes standpunkt og sociale status. I disse samtaler indgår også resultaterne fra de to årlige testperioder. Derudover er der året igennem mindre møder mellem lærerne, således at alle lærerne har viden om alle elever i en klasse.
På de fælles lærermøder har vi en gang om måneden indført en kort orientering om alle skolens klasser.
Testenes formål er ikke at placere eleverne på en bestemt skala. Vi ser det derimod som skolens mulighed for at følge med i, om der skal sættes særligt ind i bestemte fag og hos bestemte elever. Vi bruger derfor også resultaterne som afsæt for en god dialog med børn og forældre om, hvad vi sammen kan gøre, hvis der der faglige udfordringer i enkelte fag.
Vi lægger vægt på at evalueringen bliver en god oplevelse for eleverne. De bliver grundigt forberedt og skal opleve, at evalueringen bare er en naturlig del af læringen. Den gode lærer–elev.relation og den gode klasseledelse skal være med til af afdramatisere oplevelsen.
0.klasse: Eleverne vil i løbet af året få evalueret deres bogstavskendskab
1. klasse til og med 7. klasse:
Eleverne bliver én til to gange årligt evalueret / testet i:
- Dansk: stavetest og læsetest svarende til elevens alderstrin.
- Matematik: matematiktest af svarende til elevens alderstrin.
Testmaterialet, vi anvender, er gennemprøvet og anerkendt som gode diagnostiske prøver, der giver lærerne endnu bedre mulighed for at planlægge undervisningen for den enkelte.
8. og 9. klasse:
Eleverne går til terminsprøve midt på året, typisk i skriftlig matematik og dansk og udvalgte mundtlige fag. Lærerne udvælger prøvefagene efter klassens behov.
9. klasse afsluttes med Folkeskolens Afgangsprøve.