Nyheder

Velkommen til Carolineskolens nye hjemmeside

Her kan du læse stort og småt om skolen, orientere dig i de jødiske traditioner, som vi holder i hævd her, få mere at vide om vores spændende og vilde skoleudviklingsprojekt og naturligvis melde dit barn ind!

Jeg tiltrådte stillingen som skoleleder på Carolineskolen den 1. august 2016 og føler mig som den heldigste i verden! Ikke mindst fordi jeg er blevet taget så helt utrolig godt imod af både børn, medarbejdere, forældre og de mange mennesker fra Det Jødiske Samfund, jeg har mødt – bl.a. til den smukke og bevægende Nytårskoncert i Synagogen den 9. oktober, hvor Nicolai Znaider, Henrik Goldschmidt og Anders Singh Vesterdal m. fl. sammen med Martin Krasnik leverede en oplevelse helt ud over det sædvanlige, til støtte for børnehavens nye legeplads.

Det har været helt fantastisk at opleve sådan en imødekommenhed og så meget opbakning. Tusind, tusind tak for det! Det er lidt som at blive ”adopteret” af en ny familie – og utroligt at blive accepteret så hurtigt, selvom jeg jo som ikke-jøde ikke selv er en del af menigheden.

På vej mod nye tider…

Bestyrelse, ledelse, medarbejdere, forældre og elever har i dette skoleår begivet sig ud på en rejse, hvor vi skal tænke Carolineskolen forfra på en hel række pædagogiske områder, men hvor vi også skal respektere de mange traditioner, der er på en skole med mere end 200 år på bagen, og hvor mange forældre, bedsteforældre og oldeforældre selv har gået.

Derfor inddrager vi også både forældre og elever så meget vi kan i vores arbejde med den nye skole. Bl.a ved et meget velbesøgt forældremøde på vores nye matrikel på Strandvejen, hvor forældrene bød ind med en masse spændende ideer og holdninger, som vi tager med os i vores videre arbejde. I kan se forældrenes tilbagemeldinger her på hjemmesiden.

Elevrådet er også i gang med at skrive en meget lang ønskeseddel – mest med de ting, de synes vi skal have på vores nye legeplads/skolegård, der arealmæssigt desværre er noget mindre end det, vi har på Bomhusvej, men det appellerer jo til at tænke ud af boksen – og det gør vores elever!

Derfor inddrager vi i uge 4-6 alle elever på skolen i projekt ”Caroline Landskabsarkitekter A/S”, hvor alle skal arbejde med vores nye udearealer, så de kommer til at afspejle børnenes ønsker og behov. Det skriver vi meget mere om, når vi er i gang.

Vi får fantastisk god hjælp på vores rejse mod en skole i verdensklasse fra Lene Jensby Lange fra firmaet ”Autens”, der er ekspert i skoleudvikling og som formår at begejstre og motivere os alle sammen til at prøve nye veje og nye måder at tænke skole på, så vi slet ikke kan få armene ned.

En jødisk skole

Vores særkende er, at vi er en jødisk skole – og endda den eneste i Danmark. Så det jødiske skal have en meget fremtrædende plads på skolen – også i alt det nye, der kommer til at ske. Vi har bl.a. haft besøg af skolefolk fra Israel, der med deres viden og erfaringer skal hjælpe os videre med det jødiske perspektiv.

Læs mere om skolens jødiske profil

Nye, smukke omgivelser til verdens bedste skole, børnehave og vuggestue

I sommeren 2017 flytter vi ud i de nye bygninger på Strandvejen, der skal indrettes, så det understøtter vores fælles vision om verdens bedste skole, børnehave og vuggestue. Det lyder ambitiøst – og det er det også!

Vi samler nemlig vuggestue, børnehave og skole til ét sted, hvor vi tænker sammen og arbejder sammen i et fællesskab, hvor alle tager ansvar for hinanden – både børn og voksne.

Heldigvis er der en masse kloge, inspirerende, kreative og innovative mennesker, der hjælper os på vej – og vi skal sammen udfordre hinanden og tænke store tanker for at gøre børnenes skole, børnehave og vuggestue til et sted, hvor hver eneste barn bliver set, hørt, udfordret og anerkendt for sine kompetencer, og hvor der er en pædagogisk ”rød tråd” gennem hele barndommen fra 0 – 15 år.

Læs mere om den nye skolebygning

Vi skal skabe et sted for børn, hvor det ikke er skemaer og ringeklokker, der styrer læringen, men lysten til fordybelse og lysten til at lære mere og mere – uanset om det er at binde sit eget snørebånd, vanskelige matematiske ligninger, en svær passage i én af Dvoraks symfonier eller et smukt digt, man bare må læse igen og igen for at forstå, hvorfor det er smukt.

Drømmen er, at Carolineskolens elever skal bygge rumraketter, tegne de mest innovative huse, spille smuk musik, male fantastiske kunstværker, bygge broer – både bogstaveligt og i overført betydning – tale sammen, lære af hinanden, lege, så de glemmer tid og sted i et fællesskab, hvor alle bidrager med det, de har med sig og mestrer.

Vi skal pirre børnenes og de voksnes nysgerrighed. Vi skal udforske ukendt land og diskutere alt det vi ser og hører med hinanden og vise, hvad vi har lært, så andre kan lære af os.

Højt humør og masser af energi!

Humør og energi er der heldigvis masser af på Carolineskolen! Selvom vi lige nu bor i nogle bygninger, der slet, slet ikke egner sig til at rumme børn, og hvor man her i den kolde tid skal huske både uldsokker og ekstra varme trøjer, så mødes jeg hver morgen af glade børn, får high-fives og store smil – også fra forældrene.

Personalet får i disse måneder hele deres verden vendt på hovedet og bliver udfordret med masser af kurser, nye måder at tænke på og nye rammer.

De gør – og har gjort deres arbejde som undervisere fantastisk, men tiden kræver, at vi tænker læring på en ny måde, for ingen af os ved, hvor det samfund, som vi uddanner børnene til bevæger sig hen. Personalet tager alt det nye med højt humør og stort, stort engagement, og de kaster sig ud i nye opgaver med et gå-på-mod, der sjældent er set. Så jeg føler mig som verdens heldigste skoleleder!

Jeg glæder mig til fortsat samarbejde med alle – både på skolen og i menigheden – og ser frem til at fortælle meget mere om arbejdet med Carolineskolen – på vej mod nye tider.

 

Pernille Fabricius

Skoleleder, Carolineskolen