Ny skolebygning

Carolineskolens nye skolebygning på Strandvejen 93

I juli 2016 overtog Carolineskolen Strandvejen 93, der fra begyndelsen af 2018 skal danne rammen om vuggestue, børnehave og skole.

Normalt har en skole et ensartet udtryk og ligner det, den er: en skole. Det gør Carolineskolen på Strandvejen heldigvis ikke! Vi samarbejder med visionære og dygtige mennesker, der forstår at omsætte vores pædagogiske drømme om Carolineskolen til dejlige rum til børnene.

Der er hele fire bygninger på grunden fra hver sin periode og med hver sit udtryk.

• Det smukke, gule palæ, der er opført i 1907 af Aage Heymann, søn af en af Tuborgs grundlæggere.
  • Den funktionelle gule undervisningsbygning, der er opført i 1954 og som bl.a. skal rumme vuggestue og børnehave.
  • Det nye, moderne ”kulturhus” fra 2009, med auditorium, musiklokaler, dramasal, idrætssal og som efter ombygning kommer til at rumme vores produktions- og børnekøkken.
  • ”Hatteæsken”, der kommer til at rumme vores naturfagslokale.

Forskellige rum

Vi er så glade for at kunne vise børnene forskellige måder at bruge rum på – lige fra den fornemme Riddersal i palæet, til den topmoderne dramasal i bygningen fra 2009.

Vi har meget store rum, mindre rum og helt små rum som indbyder til mange forskellige måder at lære på og være sammen på. Det taler også ind i vores drøm om at afskaffe de gængse, traditionelle klasser og i stedet arbejde med større og mindre børnegrupper og arbejdsfællesskaber.

Indretningen bliver anderledes

På grund af de forskellige rum bliver indretningen også anderledes end på en almindelig skole. Vi kigger på anderledes skolemøbler, bruger rummene som inspiration og lader børnene være med til at bestemme, hvordan der skal se ud.

Inddrager børnene

Vi inddrager også børnene i arbejdet med at planlægge udearealerne og har indledt et samarbejde med Helle Nebelong, der bl.a. står bag “Sansehaverne” i Valbyparken.