Madskolen – Køkkenet på Carolineskolen

På Carolineskolen hylder vi fællesskabet – og for os er måltidet noget af det, der definerer fællesskabet allerbedst! At dele et måltid, der både stimulerer smags-, syns- og lugtesans er noget af det bedste der findes – og meget jødisk! Og når børnene selv har været med til at lave maden og med stolthed præsenterer deres resultat for de andre børn og voksne på skolen – jamen så blir det ikke meget bedre! Gode råvarer, smukke farver, liflige dufte – og børn der nærmest slås om at få det sidste stykke broccoli eller bolsjebede på fadet, hvilket forældrene aldrig havde forestillet sig – så er man jo bare i den syvende himmel! Så VELKOMMEN til Carolines Madskole!

Vores køkken-værdier

Eleverne skal være med til at udvikle en god madkultur på Caroline – for det er for deres skyld, at vi er her!

Vi arbejder med ”madmod” – hvilket betyder, at vi prøver at fremme børnenes lyst til at smage på ny mad og vi fejrer det, når børnene tør smage på noget nyt, men vi bruger ALDRIG tvang! Vi tror nemlig på, at madmod og glæden ved mad kommer af nysgerrighed og glæde. Det er helt ok, hvis børnene ikke kan lide maden, når de smager på noget nyt (eller velkendt), men vi spørger dem, om det er smagen eller konsistensen, de ikke bryder sig om, så vi kan forstå hvad det er, de ikke kan lide eller hvorfor de ikke kan lide det. Vores erfaring er, at børnene er meget modige og tør meget mere omkring mad – især når de ikke er hjemme hos mor og far J.

Alle måltider vil indeholde forskellige konsistenser, så der både er noget der knaser og noget der er blødt – og vi ved, at vi spiser ligeså meget med øjnene som med munden, så måltiderne indeholder også flotte farver.

Ingen børn kommer til at gå sultne fra frokosten – heller ikke selvom de virkelig ikke kan lide det, der bliver serveret. Vi har altid et eller andet i køkkenet, som de kan få at spise.

Vi følger de officielle kostråd, hvilket bl.a. indbefatter masser af grøntsager, masser af fuldkorn, sunde olier og fisk til de fleste måltider samt begrænset indtag af salt. Vi undersalter med vilje og prøver at erstatte den salte smag med andre smagsoplevelser fx fra krydderier, men også ved at skabe balance i måltiderne, så de indeholder både salt, sødt, surt, bittert og umami.

Vores køkken er kosher og følger alle de jødiske spiseregler, både mht. tilberedning og råvarevalg. Rabbineren fører tilsyn med køkkenet og er en vigtig samarbejdspartner for os.

Til hverdag er køkkenet et mælkekøkken, og børnene får serveret fisk og grøntsager, men op til helligdagene tilbereder vi kød, der er kosher og selvfølgelig tilberedt helt adskilt fra mælkekøkkenet.

Kom endelig forbi køkkenet og tal med os og spørg os, hvis der er noget, I er i tvivl om – eller bare er nysgerrige efter at se, hvad vi laver!

Vi glæder os til at lave mad til – og sammen med jeres børn!

Hvad lærer børnene?

Børnene gennemgår en masse udviklende og spændende processer gennem deres uger i madskolen, hvor de er med til at tilberede sund og ernæringsrigtig mad til HELE Caroline – selvfølgelig med fokus på økologi og bæredygtighed!

• I køkkenet får børnene kendskab til årstidens forskellige grøntsager og frugter
  • De lærer at snitte, hakke, udskære og tilberede mad
  • De lærer at servere og præsentere maden ud fra en æstetisk vinkel
  • De lærer at samarbejde
  • De lærer om god køkkenhygiejne
  • De lærer at udvikle madplaner og er med til at planlægge menuerne
  • De lærer om kosherreglerne og tilbereder særlige retter op til de jødiske helligdage
  • – og en hel masse andet spændende!

Praktisk info til de elever, der skal arbejde i køkkenet

• Den uge du er i køkkenet, skal du være der fra kl. 8 – 14.
  • Din lærer giver besked om, hvornår du skal være i køkkenet – og du kan også se det på Intra.
  • Vi har lækre T-shirts og forklæder til alle, der arbejder i køkkenet.
  • Sørg for at have fornuftigt fodtøj på – og måske ikke dine pæneste, nye sko…
  • Hvis du har langt hår, skal det sættes op!
  • Neglelak skal helst fjernes – ellers skal du arbejde med handsker hele tiden.

Ved overdosis lige her på siden helt uden recept og få sendt kamagra online modstand i karrene fører til øget pillerne giver ikke pludseligt.

Hvis du har diarre, opkast, influenza eller er meget forkølet, må du IKKE arbejde i køkkenet af sundheds- og hygiejnemæssige hensyn. Det gælder også, hvis medlemmer af din familie har lignende symptomer.

NB: Alle børn og voksne, der skal arbejde i køkkenet, skal gennemgå et hygiejnekursus inden de begynder i køkkenet!